Whether because of it or in spite of it , the fact is that Tagore never ceased to be creative , in the best sense of the word , till the last day of his conscious life and continued to explore new fields and to reach heights unsealed before in Bengali language and literature . चाहे वह उसकी वजह से या उसके ना होने की वजह से , तथ्य यह है कि रवीन्द्रनाथ कभी भी सर्जनात्मक होने से पीछे नहीं हटे , संसार की सर्वोत्तम मनीषा के साथ अपने जीवन के अंतिम दिनों तक , जब तक उन्हें होश था वे हमेशा नए क्षेत्र में खोज करते और बंग्ला साहित्य और भाषा में नई ऊचाइयों की ओर - जो आज तक अनछुई थीं , बढ़ते रहे .
2.
Whether because of it or in spite of it , the fact is that Tagore never ceased to be creative , in the best sense of the word , till the last day of his conscious life and continued to explore new fields and to reach heights unsealed before in Bengali language and literature . चाहे वह उसकी वजह से या उसके ना होने की वजह से , तथ्य यह है कि रवीन्द्रनाथ कभी भी सर्जनात्मक होने से पीछे नहीं हटे , संसार की सर्वोत्तम मनीषा के साथ अपने जीवन के अंतिम दिनों तक , जब तक उन्हें होश था वे हमेशा नए क्षेत्र में खोज करते और बंग्ला साहित्य और भाषा में नई ऊचाइयों की ओर - जो आज तक अनछुई थीं , बढ़ते रहे .
3.
In most cases there is a general provision for a stone image or symbol -LRB- linga -RRB- of the principal deity in worship in the sanctum , a thing which did not appear in the Pallava examples till the last quarter of the seventh-century , though it occurs in the Pandyan examples where too , in the earliest cases , the preference was for a stone-imageless sanctum . अधिकांश मामलों में गर्भगृह में पूजा के लिए प्रमुख देवता की एक पाषाण प्रतिमा या प्रतीक ह्यलिंग के लिए सामानऋ-ऊण्श्छ्ष्-य रूप से प्रावधानहृ है.यह ऐसी बात है , जो सातवीं शताबऋ-ऊण्श्छ्ष्-दी के अंतिम चतुर्थांश तक पलऋ-ऊण्श्छ्ष्-लव उदाहरणों में दिखाऋ नहीं दी , तथापि यह पांड्य उदाहरणों में है किंतु वहां भी आरंभिक मामलों में पाषाण प्रतिमा विहीन गर्भगृह को प्राथमिकता दी गइ- थी .